Nápověda
Obsah
Ovládání aplikace
Nový výpočet
Po výběru položky Nový výpočet se zobrazí dotaz Zakládá projekt veřejnou podporu?.
Dotaz slouží k ověření, zda se jedná o projekt
vytvářející příjmy. Projekty zakládající veřejnou podporu tuto podmínku
nesplňují. Pokud je vybrána odpověď ANO, dojde k zobrazení formuláře s informací,
že výpočet se pro programy zakládající veřejnou podporu neprovádí. Pokud je vybrána
odpověď NE, zobrazí se formulář pro výpočet výše dotace pomocí finanční mezery.
Vložení diskontní úrokové sazby
Diskontní úroková sazba se zadává v procentech
na dvě desetinná místa.
Vložení způsobilých výdajů
Vyplňují se položky Způsobilé výdaje celkem
a % veřejných výdajů.
Vložení odvětví a referenčního období
Odvětví, počáteční rok referenčního období a
referenční období se zadávají na samostatném formuláři, který se zobrazí
po stisku tlačítka Zadat hodnoty referenčního období. Odvětví se vybírá
ze seznamu. V závorce za názvem odvětví je uveden povolený rozsah
referenčního období pro dané odvětví. Po potvrzení zadaných hodnot
odvětví, počátečního roku a referenčního
období dojde k upravení tabulky Příjmy a výdaje za
roky.
Vkládání hodnot příjmů a výdajů za jednotlivé roky
Tabulka Příjmy a výdaje za roky obsahuje pro každý rok
referenčního období jeden řádek. Jednotlivé řádky se zobrazí až po
zadání referenčního období. Úprava hodnot pro zvolený rok se provádí
na samostatném formuláři, který se zobrazí po kliknutí na rok. Pro každý rok lze
vložit Celkové výdaje,
Způsobilé výdaje, Provozní výdaje a
Očekávané příjmy. Pro poslední rok referenčního období lze vložit také
Zůstatkovou hodnotu.
Výběr algoritmu výpočtu
Slouží k výběru algoritmu výpočtu, který bude použit k určení výše dotace. Lze zvolit
algoritmus výpočtu podle pracovního dokumentu č. 4 (Pracovní dokument č. 4)
nebo algoritmus výpočtu dle informační nóty COCOF (Informační nóta COCOF).
Provedení výpočtu
Po stisku tlačítka Provedení výpočtu dojde k přepočtení hodnot podle údajů
zadaných v sekci Vstupní údaje a k zobrazení získaných
výsledků v sekci Výsledky výpočtu.
Export dat do souboru
Po stisku tlačítka Export do souboru vytvoří systém soubor, který lze uložit
na počítač uživatele. Tento soubor obsahuje informace o
zadaných vstupních údajích, získaných výsledcích
a také datum provedeného výpočtu. Soubor lze uložit i bez provedení výpočtu. Exportovaný
soubor lze následně použít pro import dat.
Import dat ze souboru
Data uložená při exportu dat lze znovu načíst po stisku
tlačítka Import ze souboru. Po stisku tohoto tlačítka se zobrazí formulář,
na kterém lze vložit název souboru, který má být importován. Název tohoto souboru
lze vybrat po stisku tlačítka Procházet a následně vybrat soubor na počítači.
Samotné provedení importu dat proběhne po stisku tlačítka Importovat soubor.
Vysvětlení jednotlivých pojmů
Tento univerzální model vyjadřuje pouze matematické hodnoty. Model nerozlišuje běžné
a stálé ceny. Uživatel rozhoduje o tom, zda bude údaje zadávat ve stálých nebo v
běžných cenách.
Projekt vytvářející příjmy
Dle odst. 1 čl. 55 nařízení Rady (ES) 1083/2006 se pro účely tohoto nařízení projektem
vytvářejícím příjmy rozumí jakákoli operace zahrnující investici do infrastruktury,
za jejíž používání se účtují poplatky hrazené přímo uživateli, nebo jakákoli operace
zahrnující prodej nebo pronájem pozemků či budov nebo jakékoli jiné poskytování
služeb za úplatu.
Odst. 3 čl. 55 nařízení Rady (ES) 1083/2006 říká, že pokud není možné odhadnout
příjmy předem, odečtou se příjmy vytvořené do pěti let od ukončení operace od výdajů
vykázaných Komisi. Odečtení provede certifikační orgán nejpozději při částečném
nebo konečném uzavření operačního programu. Tento postup by se měl používat mimořádně
a nutno počítat s tím, že bude vyžadováno kompletní doložení potřebných dokumentů
kontrolním orgánům ČR a EU.
Dle nového odst. 5 čl. 55 nařízení Rady (ES)1083/2006 se odstavce 1 až 4 čl. 55
použijí pouze na operace spolufinancované Evropským fondem pro regionální rozvoj
nebo Fondem soudržnosti, jejichž celkové náklady přesahují 1 milion EUR.
Odst. 6 čl. 55 nařízení Rady (ES) 1083/2006 říká, že tento článek se nevztahuje
na projekty podléhajícím pravidlům o veřejné podpoře ve všech formách (čl. 87 Smlouvy
o založení ES).
Uvedené vzorce vychází z čl. 55 nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 a „Pracovního dokumentu
č. 4 Evropské komise (vydaném Generálním ředitelstvím pro regionální politiku) -
Metodické pokyny pro provedení analýzy nákladů a přínosů 08/2006“.
Vstupní údaje
Data, která jsou vyžadována od žadatele. Jejich vyplnění je nutným předpokladem
pro řádné fungování modelu.
Výsledky výpočtu
Data, která jsou počítána automaticky na základě
zadaných vstupních dat.
Diskontní úroková sazba
Sazba, prostřednictvím které jsou budoucí hodnoty diskontovány k současnému okamžiku,
5% sazba doporučená Evropskou komisí. Diskontování vyjadřuje skutečnost, že „peníze
v budoucnosti“ mají nižší hodnotu než „peníze v současnosti“.
Způsobilé výdaje celkem
Výdaje, které mohou být spolufinancovány ze strukturálních fondů, tj. výdaje vynaložené
na stanovený účel a v rámci období stanoveného v právním aktu o poskytnutí dotace,
které jsou v souladu s příslušnými předpisy ES, Metodikou vydanou Ministerstvem
pro místní rozvoj a dalšími pravidly stanovenými ŘO pro daný operační program.
Výdaje SF/CF (max. míra dotace z EU)
Výše prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu na předfinancování výdajů, které
mají být kryty z rozpočtu EU dle § 44 odst. 2 písm. f) č. 218/2000 Sb.
Podíl dotace ze státního rozpočtu
Výše podílu dotace ze státního rozpočtu dle § 44 odst. 2 písm. g) nebo h) zákona
218/2000 Sb.
Podíl dotace z rozpočtu regionální rady
Výše podílu dotace z prostředků z rozpočtu regionální rady.
Podíl dotace z rozpočtů krajů
Výše podílu dotace z prostředků z rozpočtů krajů.
Podíl dotace z rozpočtů obcí
Výše podílu dotace z prostředků z rozpočtů obcí.
Podíl dotace ze státních fondů
Výše podílu dotace z prostředků státních fondů.
Podíl dotace z jiných veřejných zdrojů
Výše podílu dotace z jiných veřejných zdrojů.
Minimální podíl příjemce na způsobilých výdajích
Výše podílu příjemce na spolufinancování způsobilých výdajů projektu, který je stanoven
řídícím orgánem/zprostředkujícím subjektem.
Typ subjektu
Příjemcem dotace je veřejný subjekt nebo soukromý subjekt. Rozlišení se promítne ve výši Základu pro výpočet dotace.
Odvětví
Jednotlivá odvětví včetně Evropskou komisí doporučeného referenčního časového horizontu
v členění na základě mezinárodně uznávané praxe.
Počáteční rok referenčního období
První rok realizace projektu.
Délka referenčního období
Časový horizont odpovídající ekonomické životnosti investice. Délka referenčního
období je stanovena řídícím orgánem/zprostředkujícím subjektem dle jednotlivých
odvětví, přičemž by měla vycházet z doporučení Evropské komise.
Celkové výdaje
Kapitálové náklady (investičního i neinvestičního charakteru v souladu s vyhláškou
323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě) určené na realizaci/výstavbu projektu. Celkové
výdaje se dělí na celkové nezpůsobilé a celkové způsobilé výdaje. Způsobilé výdaje
musí odpovídat
Pravidlům způsobilých výdajů, schválených vládou ČR a dalším pravidlům,
stanovených ŘO pro daný operační program.
Způsobilé výdaje
Výdaje projektů, které mohou být spolufinancovány ze strukturálních fondů, tj. výdaje
vynaložené na stanovený účel a v rámci období stanoveného v Rozhodnutí o poskytnutí
dotace, které jsou v souladu s příslušnými předpisy ES, Metodikou vydanou Ministerstvem
pro místní rozvoj a dalšími pravidly stanovenými ŘO pro daný operační program. Při
použití algoritmu dle pracovního dokumentu č.4 není třeba způsobilé výdaje vyplňovat.
Provozní výdaje
Náklady (investičního i neinvestičního charakteru v souladu s vyhláškou 323/2002
Sb. o rozpočtové skladbě) na provoz celé investice včetně nákladů na běžnou a mimořádnou
údržbu, avšak nezahrnující odpisy a kapitálové náklady.
Očekávaný příjem
Příjem, který lze očekávat z investice prostřednictvím stanovení cen nebo poplatků.
Zůstatková hodnota
Čistá současná hodnota aktiv k poslednímu roku referenčního období. Zohlední se,
pokud je skutečná hospodářská (provozní) životnost projektu delší než uvažované
referenční období. Vypočítá se jako současná hodnota očekávaných čistých peněžních
toků (očekávané příjmy z projektu snížené o provozní výdaje) během let hospodářské
životnosti, které přesahují referenční období.
Vysvětlení výpočtu výsledků
Na základě vstupních hodnot jsou provedeny výpočty,
jejichž výsledky se zobrazí v sekci Výsledky výpočtu.
Diskontované celkové výdaje
Diskontovaná hodnota celkových výdajů se určí pomocí vztahu
,
kde i označuje jednotlivé roky referenčního období, n je délka referenčního
období, IC(i) jsou celkové výdaje za i-tý
rok referenčního období a r je diskontní
úroková sazba.
Diskontované způsobilé výdaje
Diskontovaná hodnota způsobilých výdajů se určí pomocí vztahu
,
kde i označuje jednotlivé roky referenčního období, n je délka referenčního
období, EC(i) jsou způsobilé výdaje za
i-tý rok referenčního období a r je
diskontní úroková sazba.
Diskontované provozní výdaje
Diskontovaná hodnota provozních výdajů se určí pomocí vztahu
,
kde i označuje jednotlivé roky referenčního období, n je délka referenčního
období, OC(i) jsou provozní výdaje za
i-tý rok referenčního období a r je
diskontní úroková sazba.
Diskontované očekávané příjmy
Diskontovaná hodnota očekávaných příjmů se určí pomocí vztahu
,
kde i označuje jednotlivé roky referenčního období, n je délka referenčního
období, ER(i) jsou očekávané příjmy za
i-tý rok referenčního období a r je
diskontní úroková sazba.
Diskontovaná zůstatková hodnota
Diskontovaná zůstatková hodnota
,
kde n je délka referenčního období, ZH je
zůstatková hodnota v posledním roce referenčního období a r je
diskontní úroková sazba.
Diskontovaný čistý příjem
Diskontovaný čistý příjem se určí jako součet
diskontovaných očekávaných příjmů a
diskontované zůstatkové hodnoty snížený o
diskontované provozní výdaje.
Finanční mezera
Část nákladů na projekt, jež nemůže být financována samotným projektem, a proto
musí být financována formou dotace příp. z vlastních zdrojů příjemce. Hodnota finanční
mezery se určí jako diskontované celkové
výdaje snížené o diskontovaný čistý příjem.
Míra mezery ve financování
Podíl diskontovaných nákladů investice, který nepokryje diskontované čisté příjmy
z projektu (tj. výdaje, které nejsou kryty příjmy).
Diskontované způsobilé výdaje připadající na finanční mezeru
Diskontované způsobilé výdaje připadající na finanční mezeru jsou součinem finanční
mezery a podílu diskontovaných způsobilých výdajů na diskontovaných celkových výdajích.
Způsobilé výdaje připadající na finanční mezeru
Výše způsobilých výdajů, která nebude kryta budoucími příjmy, a musí být tedy financována
z dotace příp. z vlastních zdrojů příjemce. Hodnota se určí jako součin způsobilých
výdajů a míry mezery ve financování.
Způsobilé výdaje připadající na příjmy
Výše způsobilých výdajů, která bude pokryta budoucími příjmy a určí se jako způsobilé
výdaje celkem snížené o způsobilé výdaje připadající na finanční mezeru.
Podíl příjemce na způsobilých výdajích
Výše způsobilých výdajů, které hradí příjemce, určená procentem minimálního podílu příjemce ze Způsobilých výdajů připadajících na finanční mezeru.
Základ pro výpočet dotace
Výše způsobilých výdajů, ze kterých je následně vypočítána dotace. Jedná se o způsobilé výdaje připadající na finanční mezeru, příp. ponížené o Podíl příjemce na způsobilých výdajích.
Maximální výše dotace EU
Maximální výše dotace EU se určí jako součin základu pro výpočet dotace a max. míry
spolufinancování ze SF/CF EU.
Výše dotace ze státního rozpočtu
Výše dotace ze státního rozpočtu se určí jako součin
základu pro výpočet dotace a míry spolufinancování
ze státního rozpočtu.
Výše dotace z rozpočtu regionální rady
Výše dotace z rozpočtu regionální rady se určí jako součin
základu pro výpočet dotace a míry spolufinancování
z rozpočtu regionální rady.
Výše dotace z rozpočtu krajů
Výše dotace z rozpočtu krajů se určí jako součin
základu pro výpočet dotace a míry spolufinancování
z rozpočtu krajů.
Výše dotace z rozpočtu obcí
Výše dotace z rozpočtu obcí se určí jako součin
základu pro výpočet dotace a míry spolufinancování
z rozpočtu obcí.
Výše dotace ze státních fondů
Výše dotace ze státních fondů se určí jako součin
základu pro výpočet dotace a míry spolufinancování
ze státních fondů.
Výše dotace z jiných veřejných zdrojů
Výše dotace z jiných veřejných zdrojů se určí jako součin
základu pro výpočet dotace a míry spolufinancování z jiných veřejných zdrojů.
Výše dotace z národních veřejných zdrojů
Výše dotace z národních veřejných zdrojů se určí jako součet
výše dotace ze státního rozpočtu, výše dotace z rozpočtu
regionální rady, výše dotace z rozpočtu krajů,
výše dotace z rozpočtu obcí,
výše dotace ze státních fondů a výše dotace
z jiných veřejných zdrojů.
Celková výše dotace
Celková výše dotace se určí jako součet maximální výše dotace
EU a výše dotace z národních veřejných zdrojů.
Celkové výdaje - zdroje příjemce (v Kč)
Výše celkových výdajů, které musí příjemce uhradit ze svých vlastních zdrojů (tj. nezpůsobilé výdaje, způsobilé výdaje připadající na příjmy, příp. podíl příjemce na způsobilých výdajích).
Celkové výdaje - zdroje příjemce (v %)
Procento celkových výdajů, které musí příjemce uhradit ze svých vlastních zdrojů.
Celkové výdaje - dotace (v Kč)
Výše celkových výdajů, na které je příjemci poskytnuta dotace (tj. dotace ze SF
/CF EU a dotace z národních veřejných zdrojů).
Celkové výdaje - dotace (v %)
Procento celkových výdajů, na které je příjemci poskytnuta dotace.
Další informace
Další informace o jednotivých programech lze získat na adresách: